zondag 1 september 2013

Lisbeth Imbo @ Vlaamse TV vrouwen


Lisbeth Imbo (Geraardsbergen, 7 januari 1976) is een Vlaamse radio- en televisiepresentatrice. Ze woont in Gent.

Belgische babe Lisbeth Imbo studeerde aan het bisschoppelijk Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen en later Germaanse Filologie aan de Universiteit van Gent. Daarna volgde ze een 1-jarige opleiding journalistiek aan de VLEKHO in Brussel. Tijdens dat jaar liep ze een groot aantal stages op de VRT, waaronder Nieuwe maandag, De zevende dag, De nieuwe wereld en Camping Casablanca.

Na haar studies, in 1999, slaagde Lisbeth Imbo voor het journalistenexamen en ging ze aan de slag als nieuwslezer bij Donna, gecombineerd met werk voor het Radio 1-programma De zuidkant. In 2000 stapt ze, met een vast contract, over naar het Radio 1-programma De wandelgangen. Ze wordt een van de vaste stemmen van dat actualiteitsmagazine in de vooravond. In 2007 stapte Lisbeth Imbo nogmaals over, dit keer naar De ochtend

Sedert 9 januari 2008 is ze ook, meestal samen met Emmanuel Rottey, de presentatrice van Terzake op Canvas. Dit werk combineert ze met haar presentatiewerk voor de radio. Na anderhalf jaar stopt Lisbeth Imbo bij Terzake en werkt alleen nog maar voor De Ochtend op Radio 1.

Tot voor kort was Lisbeth Imbo (33) een gezicht van 'TerZake', maar door een verandering die ze bij de openbare omroep 'vernieuwing' noemen, verdwijnt ze uit die actualiteitenrubriek. Voortaan werkt ze uitsluitend voor 'De ochtend' op Radio 1.

Enkele quotes van Lisbeth Imbo:
«Ik heb nooit last gehad van die vijfkoppige hoofdredactie, want ik had een duidelijke baas: Siegfried Bracke. Maar ik denk wel dat veel verslaggevers niet goed wisten onder wie ze precies aan het werken waren, en dat ze die verwarring hinderlijk vonden. Ik kan dus wel begrijpen waarom de hoofdredactie tot een driemanschap is herleid, maar als ik zie welke grote - hoe zal ik het noemen? - portefeuille Kris Hoflack moet beheren, dan hoop ik dat hij bij al die programma's ook echt betrokken kan zijn. Kennelijk gaat men er aan de top van uit dat hij het allemaal wel zal kunnen bolwerken, maar ik hoop dat er niet te veel tussenbazen komen, die zijn werk draaglijk moeten maken. Dan hadden ze evengoed die vijfkoppige hoofdredactie kunnen aanhouden.»

Lisbeth Imbo: «Ik weet één ding: wat je ook doet, 't is nooit voor iedereen goed. Wat niet wegneemt dat ik nog altijd kan denken: 'Dit heb ik nu goed gedaan.' En ook: 'Dit is mislukt, ik was te zenuwachtig, en ik ging wel erg kort door de bocht.' Reacties op interviews met politici zijn vrijwel altijd reacties op die politici, niet op het interview zelf. Maar de interviewer deelt in de klappen: ik ben er al van beschuldigd élke partij voorgetrokken te hebben.»

Lisbeth Imbo: «Ik ben van nature optimistisch, ik blijf denken dat het morgen beter wordt, maar wat ik met dat soort optimisme in de journalistiek kan aanvangen, weet ik ook niet. Wat kan ik anders willen dan éérlijke interviews maken, zonder te hoeven denken: ik moet oppassen dat ik het wantrouwen niet voed, of juist: ik moet het wantrouwen voeden? Als je een sterke persoonlijkheid interviewt, iemand met echte ideeën, dan wordt dat interview vanzelf eerlijk. Dat weet ik ondertussen wel uit ervaring. Ik ben ook niet te beroerd om na afloop tegen een politicus te zeggen: 'Jij hebt het zó goed gedaan.'»

Lisbeth Imbo: «Als we om kwart voor vijf in het omroepgebouw aankomen, hangt er een sfeer die je kunt vergelijken met de sfeer van de luchthaven als je 's nachts op vakantie vertrekt: je voelt je katterig, maar toch besef je dat er iets leuks te gebeuren staat. De vermoeidheid, en de hoofdpijn die er in mijn geval soms mee samenhangt, begin ik meestal om kwart over negen te voelen, als we al een kwartiertje klaar zijn.»

Lisbeth Imbo: «Ik had twee meisjesdromen: strafpleiter worden of actrice. Met een beetje verbeelding zou je kunnen zeggen dat er in mijn vak elementen van die twee beroepen zitten. Ik acteerde heel graag, ik volgde ook toneelles aan de academie, maar ik denk dat mijn drang niet groot genoeg was om naar de echte toneelschool te gaan. Dat mocht ook niet van mijn ouders, en ik heb me daar niet tegen verzet. 't Is geen verlangen meer, nu. De meeste acteurs en actrices hebben toch een heel onzeker bestaan, hè? En dan van hot naar haar trekken, en je elke avond weer blootgeven op het toneel, op het toneel sta je toch heel puur naakt: neen, niks voor mij.»

De droomjob van Lisbeth Imbo : Advocate

Vanaf mijn tiende was ik fan van Amerikaanse advocatenreeksen. Zoals de meesters in die series vol vuur pleiten, dat leek me wel wat. Op het einde van mijn humaniora speelde ik dan ook even met het idee om advocate te worden. Op een infodag op de universiteit ben ik effectief mijn licht gaan opsteken over rechtenstudies. Dat je het eerste jaar zwaar moest blokken, schrok me meteen af. Strafrecht interesseerde mij enorm. Maar vóór dat in de opleiding aan bod kwam, kreeg je een algemene vorming, met onder meer fiscaliteit, en dat idee trok me absoluut niet aan.

Uiteindelijk ben ik Germaanse gaan studeren. Toch ook iets met taal. Als journalist werk ik graag met woorden, dat heb ik met advocaten gemeen. Ik kan enorm genieten van bevlogen redenaars als Guy Verhofstadt of Barack Obama. Als ze op dreef zijn, kan je daarvan in vervoering geraken.

Topadvocaten hebben ook die kwaliteit. Omdat ze het goed kunnen uitleggen, zijn het gedroomde gasten in de tv-studio. Onlangs zat Sven Mary in Terzake. Een plezier om die bezig te horen. Dat hij zowel absolute crooks als de vriend van Joe Van Holsbeek kan verdedigen, vind ik bovendien intrigerend.

Lisbeth Imbo: Ik heb mijn fascinatie voor de advocatuur nooit helemaal losgelaten. Met veel aandacht volgde ik de zaken Dutroux en Hans Van Themsche, voor de pleidooien. Iemand verdedigen, blijft in mij ogen een schoon beroep. Het is ook een job die een verschil maakt. Het oordeel van een volksjury hangt deels van de overtuigingskracht van de pleiters af. Als beklaagde leg je uiteindelijk je lot in handen van je verdediger. Advocaten dragen bijgevolg een grote verantwoordelijkheid. Ik kan me inbeelden dat er een fijne fles wijn ontkurkt wordt als ze erin slagen iemand te doen vrijspreken. Maar het is evengoed aannemelijk dat ze zich bijzonder slecht voelen na een vonnis dat voor hun cliënt nefast is. Dat is het risico van het vak.

Goedele Wachters (Leuven, 13 juni 1975) is een Vlaamse nieuwslezeres. Wachters is in dienst van de VRT waar zij Het Journaal presenteert.
Goedele Wachters volgde een studie Vertaler in Antwerpen. Hierna behaalde ze een postgraduaat journalistiek aan de Vlekho in Brussel. In 1999 gaat Goedele Wachters aan de slag bij de nieuwsredactie van Radio 2 in Antwerpen, om in 2000 over te stappen naar de televisienieuwsredactie. Daar maakte ze onder meer reportages over de tsunami in Sri Lanka.
In september 2007 werd Wachters uiteindelijk nieuwslezeres.
Goedele Wachters heeft een zoon.
Vanaf maandag 31 augustus krijgen Lisbeth Imbo en Gilles de Coster De ochtend op weekdagen helemaal voor zich alleen. Dagelijks gaan ze nieuwsgierig op zoek naar al wat leeft. In een stevige rit van drie uur brengt De ochtend alle nieuws om de dag perfect geïnformeerd aan te snijden. Spitante radio die de luisteraar begeleidt van badkamer en ontbijt tot de rit naar het werk.

Van de Wetstraat tot Washington, sport en spektakel, cultuur en cash: De ochtend brengt reportages, interviews, verslaggeving ter plaatse, opinie. En natuurlijk de vaste ingrediënten van weer en verkeer. Met om het uur een gebald nieuwsbulletin, een actuashot in acht minuten.

De ochtend: nieuwsradio van hier en nu, wakker en wel. De hele wereld in binnen- en buitenland.

Presentatie: Lisbeth Imbo en Gilles de Coster
Weekendpresentatie: Kristien Amerijckx of Roger De Knijf

De ochtend: elke weekdag van 6 tot 9 uur op Radio 1
weekends & feestdagen: van 7 tot 9 uur

Lisbeth Imbo: Identikit
• Geboren op 7 januari 1976 in Geraardsbergen
• Is de jongste van drie
• Vader is klinisch bioloog in een ziekenhuis, moeder is huisvrouw
• Als kind wil Lisbeth advocaat worden, want die zie je vaak op de televisie

Op het werk…

Lisbeth Imbo gaat Germaanse Talen studeren aan de Gentse universiteit en volgt daarna de eenjarige opleiding Journalistiek aan de Vlekho in Brussel. Ze vult dat jaar niet zozeer met studeren dan wel met stage lopen bij de VRT (Nieuwe maandag, De zevende dag, De nieuwe wereld, Camping Casablanca) want, had men haar verteld, “een stage is de beste manier om bij de VRT binnen te geraken”.

In 1999, dus meteen na haar studies, slaagt Lisbeth Imbo voor het journalistenexamen en kan ze aan de slag als nieuwslezer bij Donna, een bezigheid die ze combineert met werk voor het Radio 1-programma De zuidkant.

In het magische jaar 2000 stapt ze met een vast contract over naar De wandelgangen. Ze wordt een van de vaste stemmen van dat actualiteitsmagazine in de vooravond.

Met de grote veranderingen bij Radio 1 verkast Lisbeth in september 2007 naar De ochtend, in 2008 neemt ze ook Terzake erbij.

…en ernaast

Lisbeth Imbo is totaal niet sportief, mensen zijn haar passie. Ze is ongehuwd, heeft geen kinderen en woont in Gent.

Liesbeth Imbo verslaapt zich
Niet om 6 uur, maar 40 minuten later kwam Lisbeth Imbo woensdagochtend de Radio 1-studio binnengestormd. Sinds begin deze week presenteert het voormalige 'TerZake'-gezicht opnieuw 'De Ochtend' samen met Gilles De Coster, maar gisteren had ze zich al meteen verslapen.

“Om 5.20u werd ik wakker gebeld door Gilles”, bekende Lisbeth Imbo woensdagavond in 'Feyten en Fillet'. “‘Ik hoor het al’, zei hij, ‘je slaapt nog.’"

"Hij voegde er meteen aan toe dat ik het maar rustig aan moest doen en dat hij alles onder controle had, maar 10 minuten later stond ik al in de lift naar beneden, helemaal opgefokt (Lisbeth Imbo lacht).”

Elke maandag, dinsdag, woensdag en donderdag presenteert Frieda Van Wijck 'De klas van Frieda'. Dit zijn de leerlingen die juffrouw Frieda op donderdag 8 april 2010 aan een overhoring onderwerpt:

Carl Huybrechts en Johan Boskamp kennen elkaar al dertig jaar en kruipen donderdag samen achter een schoolbank. Op de andere bank: RTBF.be-journalist Christophe Deborsu en Radio 1-presentatrice Lisbeth Imbo. Deborsu heeft al jaren een boontje voor haar en steekt zijn adoratie niet onder stoelen of banken. De vakleraar is een man die Vlaanderen graag wat extravaganter zou kleden: Nicky Van Kets. Weten Carl en Johan genoeg over het vak mode om Christophe en Lisbeth Imbo van de overwinning te houden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten